Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali sesuatu yang Engkau permudahkan, Engkau menjadikan kedukaan itu mudah sekiranya Engkau kehendaki.

follow jom,

20120621

tips: belajar masuk otak!



status: aku nak belajar lah!

ahaha, korang nak tahu x tips tips supaya ape yang korang belajar tu masuk otak? ahaa! senang je. firstly,

- BELAJAR PAGI BUTE. tulah yang den selalu buat pagi pagi. tu pun kalau korang rajen nak bangun lah kan. tapi bagi den semua rajen je kalau nak bangun pagi rite? alah, yang gase ngantuk tu semua alasan syaitan kan? beselah tu. cube lah lawan. confirm syaitan tu xkacau lagi. berani jamin lah. tapi dah bangun, jangan lupa baca doa bangun tido. bersyukur lah sikit Allah dah bagi kite peluang lagi untuk beribadat pade Dia.

- BUAT SOLAT TAHAJJUD. lepas dah bangun tu, agak agak taek mate penuh. pegi lah basuh muke tu. xmalu ke orang tengok? -gurau- sambel sambel tu, ambik la wudhuk sekali. lepas tu solat tahajjud jap. sekejap je kan. xsampai lime minit rite? lebeh baek kite bangun pagi, isi dengan nama nama Allah dari bangun pagi je dah maki maki. xelok kan tu? nak nak perempuan. xmanes orang pandang. laki pun sama je.

- BUAT BAIK PADA IBU BAPA. ni dah lari sikit dari taju tajuk atas ni eih. ehehe. betol lah. kite kene dapat redha ibubapa dulu baru boleh dapat redha Allah. InsyaAllah Allah akan berkati semua kebaikan yang kite lakukan. lagi pun, ibubapa mane yang xsuke tengok anak dorang berbuat baek dengan dorang? mesti sejuk hati dorang rase. -suke-

- HORMAT GURU. ni yang kedua terpenting. kat sekolah tu, jangan lah kite maki hamun cikgu tu. dia ditugaskan untuk mengajar kite rite? bukan untuk mendengar maki hamun korang tu. -terkasar plak bahasa, maaf- sekurang kurangnye kalau mulut tu penuh dengan emas berlian senyum pun dah cukup nak buat cikgu tu tenang. senang je kan. angkat le sikit pipi korang yang berat berat tu. tahu lah comel. so, nak comel? senyum lah ea. =}

- JANGAN PUTUS ASA. tulah, ramai orang yang dah berusaha tapi xdapat ape yang diinginkan. dah nak putus asa. come on lah beb. xsyok lah putus putus asa ni. xbaek tau putus putus ni. orang suruh putus dengan buah hati xnak. putus asa nak belajar nak pulak? eeee, xnak berjaye ea? nak sngad ekut buah hati tu kan? kawen jelah terus -gurau lagi- mesti lah ade hikmah kalau korang dah usaha tapi xbuahkan hasil. mane tahu tuhan nak menduge kesabaran kite kan?

so, sampai sini jelah tip untuk hari ni ye. sampai jumpe!

2 comments:

EyraAqilaa said...

naissss. skrg sy dlm exam month. harap2 wlupun last minit baru nk camni masih boleh berkesan lagi :D

manusea (mL) said...

cubalah. den dah cube dah. memang berkesan. tapi jangan lupe mohon pada Allah. InsyaAllah Dia makbulkan, semoge berjaya hendaknye!